המועצה המקומית מזכרת בתיה > אתרים היסטוריים ומורשת > בית הכנסת ה"גדול"

בית הכנסת ה"גדול"

בית הכנסת הגדול
בית הכנסת ה"גדול"- רחוב רוטשילד פינת רחוב מוהליבר

בית הכנסת המרכזי של מזכרת בתיה המכונה "בית הכנסת הגדול" ניצב בקצה רחוב רוטשילד, רחובה הראשי של המושבה.
בית כנסת זה פעיל כמאה שנה ברציפות והוא היווה את המרכז הדתי, החברתי והתרבותי של תושבי המושבה מלידה ועד הקבר. בתקופת המאבק במנדט הבריטי על הקמת המדינה אף הוקם מתחת לבמה המרכזית של בית הכנסת "סליק" נשק.
בית הכנסת הייחודי היה בית הכנסת השני שהוקם במושבה והינו אחד מבתי הכנסת היפים בישראל. הוא ניתן לתושבי המושבה במתנה מאת הברון בנימין אדמונד דה רוטשילד "הנדיב הידוע" ורעייתו הברונית עדה אדליאדה בביקורם החמישי והאחרון בארץ ישראל בשנת 1925.
בית הכנסת, נחנך באביב תרפ"ח- 1928. על חנוכתו כתב המשורר ח.נ. ביאליק כי "מי ייתן והיה הבית הזה לכבוד ולתפארת לבני המושבה, ומצאו בו שם מנוחה ועונג לרוחם, להנעים עליהם את עמל חייהם ועבודת יומם, והוסיף להם ברכת מים על ברכת הארץ".
בית הכנסת תוכנן על ידי האדריכל פנחס היט. המבנה המרשים כולל שילוב של מספר סגנונות בניה; משני צידי המבנה הדו קומתי ניצבים מאין צריחים אשר מעליהם כיפה, בסגנון טירה מזרח אירופאית, האולם הפנימי כולל חלל מרכזי ושני חללים המופרדים בשדרות עמודים המזכירים מבנה של בזיליקה. בתוך בית הכנסת ניצב ארון הקודש המרהיב אשר נבנה על ידי הנגר- אמן המקומי אהרן זליג לויטה בשנת 1886 והועתק למקומו זה מבית הכנסת הראשון. הארון בנוי במלאכת מחשבת וכולל עיטורי גפנים. בארון שוכנים, בין היתר, ספרי תורה שהגיעו עם מקימי המושבה מכפר מוצאם פאבלובקה, חבל רוז'נוי, פולין רבתי (כיום בבלורוס).
בית הכנסת שופץ, שוחזר ונפתח מחדש בספטמבר 2022.
במקום נערכים סיורים, שלא בשעות התפילה, בתאום מראש עם מוזאון המושבה מזכרת בתיה ע"ש ערן שמיר.
לתאום: 08-9349525

נכתב על ידי: אילנית ארקין קיש, אוצרת המוזאון
עודכן 19 במרץ 2024

שימו לב!

המידע המתפרסם באתר זה מיועד לשמש כלי עזר בידי המשתמשים, אולם הוא אינו מחייב ואינו בא במקום המידע הרשמי הנמסר על-ידי עובדי המועצה.

ליצירת קשר:

שד' אליהו 4, מזכרת בתיה 7680400 טלפון: 08-9371111

מפת הגעה:

הרשמו לקבלת עדכונים במייל:

    הצהרת נגישות | מפת האתר | כל הזכויות שמורות למועצה המקומית מזכרת בתיה 2024 © | נבנה על ידי כ.ג שירותי מחשוב